Wij moeten de leerlingen met het uitstroomprofiel arbeidsmarkt en dagbesteding in staat stellen om een schooldiploma te halen als de leerlingen voldoen aan het regelement schooldiploma.
Dit schooldiploma toont aan welke ontwikkeling de leerling tijdens de schoolloopbaan heeft doorgemaakt en daarmee het voortgezet onderwijs afrondt. Het diploma geeft geen instroomrecht op vervolgonderwijs, maar heeft wel maatschappelijke waarde: erkenning van de doorgemaakte ontwikkeling van de leerling en herkenbaarheid van de verschillende onderdelen voor de aanbieders van dagbesteding en dagbesteding.
Voor het behalen van een diploma worden een aantal eisen gesteld waaraan de leerling moet voldoen. Het examendossier bevat de volgende eisen:
- Een portfolio waarin de ontwikkeling van de leerling zichtbaar is op de onderdelen wonen, werk en vrije tijd.
- De leerling presenteert (in de meest ruime betekenis) zichzelf en het portfolio tijdens het diplomagesprek met de examencommissie. Dit kan met beelden of andere bewijzen, passend bij de leerling. Bij dit gesprek is een examinator (een lid van het MT), een assessor (de stagebegeleider vanuit de school) en de eigen leerkracht aanwezig. De leerkracht bereidt het gesprek met de leerling voor, zodat de eerste spanning er af is!
- Alleen voor het uitstroomprofiel arbeid (profiel 3 en 4) kent deelname aan het onderwijsprogramma (lessen én stage) een minimale aanwezigheid van 95% binnen de mogelijkheden van de leerling. Dit betekent dat maximaal 5% van het verzuim ongeoorloofd mag zijn.
Na het diplomagesprek ontvangt de leerling een schriftelijke uitslag van het examengesprek. Het officiële diploma wordt uitgereikt tijdens het diplomafeest aan het einde van het schooljaar.
Binnenkort kun u hier via een knop ons regelement schooldiploma inzien.