Op de beide locaties van onze school is een logopedist in dienst. Zij dragen zorg voor het verbeteren van de communicatieve vaardigheden van de leerlingen, in samenwerking met de leerkrachten. Logopedie op onze school heeft als doel: ‘Het optimaliseren van de communicatiemogelijkheden van de kinderen.’
Communicatie is het geven en ontvangen van een boodschap. Dit kan verbaal en non-verbaal. Iemand die communiceert, kan contact maken met de ander en zo invloed uitoefenen op de omgeving. Communicatie is dus erg belangrijk. Meestal wordt hiervoor gesproken taal gebruikt. Voor sommige leerlingen is gesproken taal echter erg moeilijk te begrijpen. Andere leerlingen hebben moeite om hun spraak verstaanbaar en begrijpelijk over te brengen. Om deze leerlingen te helpen communiceren, kan de gesproken taal ondersteund worden met andere ondersteunende communicatiemiddelen zoals:
- Gebaren
- Voorwerpen
- Spraakcomputer
- Foto’s, plaatjes of pictogrammen
- Lichaamstaal (mimiek, expressie en lichaamshouding)
Aanmelding logopedie
Als een leerling specifieke problemen heeft met de communicatie doet de logopedist onderzoek. Het CvB besluit op advies van de logopedist of een leerling in aanmerking komt voor de extra ondersteuning. Door de logopedist wordt een specifiek handelingsplan opgesteld voor de begeleiding van de leerling. Aan deze doelen wordt gewerkt tijdens de behandeling door de logopedist en in de groep door de leerkracht.
Daarnaast is in de jongste groepen de logopedist ook betrokken bij de lessen woordenschatontwikkeling. Het coachen van leerkrachten en assistenten, het geven van voorlichting en advies behoort eveneens tot de taken van de logopedist. Op de Duisterhoutschool wordt gewerkt met de didactiek van Met Woorden In De Weer om het taalaanbod in de klas aan te beiden. De didactiek richt zich op het verbeteren van leerkrachtvaardigheden, zodat zij gestructureerd woordenschatonderwijs kunnen geven die als rode draad onderdeel is van alle groepsactiviteiten.
