Er worden op verschillende momenten in het VSO stages aangeboden. Iedere vorm van stage heeft een eigen insteek en doelstelling. Op de Duisterhoutschool ziet het stagetraject er als volgt uit:
In de eerste fase van het VSO laten we leerlingen binnen de school kennismaken met deze 4 sectoren. In en rondom de beide locaties hebben we mogelijkheden om praktijklessen binnen deze sectoren aan te bieden. Ook volgen de leerlingen een begeleide interne stage.
In de fase 2 kiest de leerling 2 sectoren die hem of haar het meeste aanspreken. We gaan dan ook met een groep naar een bedrijf of een andere organisatie, dus buiten de school, om gezamenlijk aan een opdracht te werken (Leren op Locatie – LOL). We doen dat in kleine groepjes en er gaat altijd een leerkracht mee. Hierdoor kunnen de leerlingen in de praktijk ontdekken of ze bepaalde werkzaamheden leuk of misschien wel minder leuk vinden.
In de laatste fase van het VSO kiest de leerling 1 sector waarin hij of zij wil uitstromen. Binnen deze sector gaat hij of zij ook echt stagelopen. Waar dat is en hoe zelfstandig dat allemaal gaat, verschilt natuurlijk per leerling. We hebben leerlingen die naar een bedrijf gaan en daar enkele dagen per week stagelopen. Maar er zijn ook leerlingen die in een beschermde omgeving blijven en gehaald en gebracht worden. Dit voorbereiden op de uiteindelijke uitstroom gaat op dezelfde manier zoals wij ook onderwijs geven: aangepast op de individuele leerling en dus maatwerk.
Tijdens de stages:
- Bereiden de leerlingen zich voor op hun plek in de maatschappij. De leerlingen krijgen les in werknemers- en sociale vaardigheden die ze nodig hebben in hun naschoolse periode op het gebied van wonen, werken en vrije tijd.
- Komen de leerlingen in contact met samenleving, net als hun leeftijdsgenoten in het regulier onderwijs. Hierbij is het sociale aspect van groot belang, van omgangsvormen tot het maken en nakomen van afspraken.
- Werken de leerlingen in een realistische leer- en werkomgeving. De leerling ontwikkelt vaardigheden, kennis- en houdingsaspecten via stageopdrachten.
In de laatste twee fases is ook het stagebureau nauw betrokken bij de leerling.