Leerlingenzorg is te verdelen in twee categorieën: de geplande leerlingenzorg en de ongeplande leerlingenzorg.
Geplande leerlingenzorg
De geplande leerlingenzorg bestaat uit de verschillende besprekingen die op school plaatsvinden om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. De leerkrachten maken bij de vormgeving van hun lessen gebruik van doelen (uit de leerlijnen van de leerling) die ze na de les evalueren. Dit wordt ook periodiek geëvalueerd tijdens groepsbesprekingen en halfjaarlijks bij tussen- en eindevaluaties. De resultaten hiervan worden met u besproken tijdens de oudergesprekken in februari en eind juni. Op deze manier worden alle leerlingen ten minste drie keer per jaar besproken. Deze informatie wordt ook gebruikt voor het OPP wat we jaarlijks opstellen.
Als er extra ondersteuning nodig is (zoals bijvoorbeeld logopedie) dan wordt hier een plan voor opgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd. Ook dit plan ontvangt u als ouders.
Ongeplande leerlingenzorg
Soms gebeurt er iets onverwachts; een incident, een terugval in ontwikkeling of gedragsproblemen zijn hier bijvoorbeeld een uiting van. In dat geval vindt er een leerlingbespreking plaats met de leerkracht en een lid van het CvB. Hierna wordt de leerling besproken in de commissie van begeleiding. De commissie ondersteunt de leerkracht bij de vormgeving van de interventie. Indien nodig wordt er een extra oudergesprek ingepland waarin de interventie met u als ouder wordt besproken. Indien mogelijk / wenselijk sluit de leerling zelf ook aan.
Wat als de interventie niet lukt?
Het kan voorkomen dat een interventie niet of deels succesvol is. In dat geval wordt het plan bijgesteld en een andere interventie uitgewerkt. In uiterste gevallen betrekken we dan ook externe expertise. Ouders blijven altijd een belangrijke gesprekspartner.
