Praktische informatie
Oudercommunicatie
In de relatie tussen school en ouders vinden we contact met de ouders heel belangrijk. In principe verlopen alle oudercontacten tussen school en ouders via de oudercommunicatie-app Parro. In deze app worden regelmatig updates en foto’s gedeeld over de groepsactiviteiten en lessen. Daarnaast is er de mogelijkheid om op individueel niveau gesprekken te voeren met de leerkracht van uw kind. Uiteraard is het soms nodig dat er telefonisch contact is. Dit vindt altijd plaats voor of na schooltijd, uitgezonderd noodgevallen. Als ouder kunt u altijd een gesprek aangaan met de leerkracht.
U kunt Parro bereiken via de app op uw telefoon of tablet of via https://talk.parro.com
Schooltijden
Wij werken met een continurooster omdat veel van onze leerlingen met de taxi of het openbaar vervoer
naar school komen. Dit betekent dat leerlingen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag op school
eten. We hanteren de volgende lestijden:
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag |
8:30 – 14:45 uur | 8:30 – 14:45 uur | 8:30 – 12:15 uur SO 1 vrij |
8:30 – 14:45 uur | 8:30 – 14:45 uur |
*M.i.v. schooljaar 2025-2026 gaan wij over naar het 5- gelijke – dagenmodel, De schooldag zal elke dag
beginnen om 08:30 uur en eindigen om 14:15 uur. Leerlingen t.m. 6 jaar zijn op woensdag vrij.
Stagebedrijven
Vanaf de start in het VSO maken de leerlingen kennis met het stagelopen. Eerst intern in de school en vanaf een leeftijd van ongeveer 15 jaar starten de leerlingen met het uitvoeren van een externe stage. Eerst onder begeleiding van een van onze collega’s, later zelfstandig.
Gedurende de verschillende stages van de leerlingen vinden verschillende gesprekken met de leerling en ouders/verzorgers plaats om de ontwikkeling van de leerling en het uitstroombeleid te bespreken. De gesprekkencyclus wordt gevormd door een toekomstgesprek, een voortgangsgesprek en een uitstroomgesprek. Als VSO-school heeft onze school ook de wettelijke verplichting om leerlingen die de school verlaten hebben te monitoren, gedurende een periode van twee jaar.
Momenteel hebben we ongeveer 50 bedrijven binnen ons netwerk voor de externe stages van de leerlingen.
ESF
SO Fryslân scholen ontvangen ESF-subsidie voor arbeidstoeleiding. De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen heeft ook voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 ESF-subsidie beschikbaar gesteld aan de gemeente Leeuwarden ten behoeve van PrO/vso. Zij verdelen dit over alle VSO scholen in Friesland.
Het VSO van de Duisterhoutschool investeert de ESF-middelen in arbeidstoeleiding en duurzame arbeidsinpassing van de eigen leerlingen. De ESF-middelen worden gebruikt om de aansluiting met de regionale arbeidsmarkt -blijvend- te verbeteren met up-to-date praktijkvakken/branchecursussen alsook stages. Doel is om hiermee de arbeidskansen van onze leerlingen te vergroten.
Het ESF is het belangrijkste Europese middel om werkgelegenheid te ondersteunen, mensen aan werk te helpen en te zorgen voor eerlijke arbeidskansen voor alle EU-burgers. Voor Nederland is in de periode 2021-2027 (programma ESF+) ongeveer 400 miljoen ESF-subsidie gereserveerd. De subsidie wordt verdeeld over de 35 arbeidsmarktregio’s in Nederland. Het kabinet streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen optimaal te laten participeren in de samenleving, zo ook op de arbeidsmarkt. Jongeren uit het vso en PrO ondervinden echter uiteenlopende belemmeringen bij het verkrijgen van een baan. Voor deze jongeren is een integrale benadering en een soepele overgang van school naar werk van groot belang. Ze hebben echter extra ondersteuning nodig om een plek op de arbeidsmarkt te verkrijgen en vervolgens ook te behouden. De ESF-subsidie is een financiële stimulans om hier nog beter invulling aan te geven.
Logopedie
Op de Duisterhoutschool dragen twee logopedisten zorg voor het verbeteren van de communicatieve vaardigheden van de leerlingen, in samenwerking met de leerkrachten. Zij zijn in dienst van de school. Logopedie op onze school heeft als doel: ‘Het optimaliseren van de communicatiemogelijkheden van de kinderen.’
Communicatie is het geven en ontvangen van een boodschap. Dit kan verbaal en non-verbaal.
Iemand die communiceert, kan contact maken met de ander en zo invloed uitoefenen op de omgeving. Communicatie is dus erg belangrijk. Meestal wordt hiervoor gesproken taal gebruikt. Voor sommige leerlingen is gesproken taal echter erg moeilijk te begrijpen. Andere leerlingen hebben moeite om hun spraak verstaanbaar en begrijpelijk over te brengen. Om deze leerlingen te helpen communiceren, kan de gesproken taal ondersteund worden met andere ondersteunende communicatiemiddelen zoals:
- Gebaren
- Voorwerpen
- Spraakcomputer
- Foto’s, plaatjes of pictogrammen/pcs symbolen
- Lichaamstaal (mimiek, expressie en lichaamshouding)
Wanneer een leerling specifieke problemen heeft met de communicatie doet de logopedist onderzoek. Het CvB besluit op advies van de logopedist of een leerling in aanmerking komt voor logopedie. Door de logopedist wordt een specifiek handelingsplan opgesteld voor de begeleiding van de leerling. Aan deze doelen wordt gewerkt tijdens de behandeling door de logopedist en in de groep door de leerkracht.
Daarnaast is in de jongste groepen de logopedist ook betrokken bij de lessen woordenschatontwikkeling in de groep. Het coachen van leerkrachten en assistenten, het geven van voorlichting en advies behoort eveneens tot de taken van de logopedist. Op de Duisterhoutschool wordt gewerkt met de didactiek van Met Woorden In De Weer om het taalaanbod in de klas aan te beiden. De didactiek richt zich op het verbeteren van leerkrachtvaardigheden, zodat zij gestructureerd woordenschatonderwijs kunnen geven die als rode draad onderdeel is van alle groepsactiviteiten. De logopedisten die de school rijk is, zijn hierbij betrokken als woordenschatcoördinatoren.
Fysiotherapie
Kinderfysiotherapie richt zich op de behandeling van kinderen met een hulpvraag op motorisch gebied. Dit kan zowel grove als fijne motoriek zijn. Dit wordt zo functioneel mogelijk geoefend, zodat de kinderen datgene wat ze hebben geleerd ook makkelijk kunnen toepassen in hun dagelijkse leven. De hulpvraag voor kinderfysiotherapie moet vanuit ouders komen. Uiteraard mogen leerkrachten wel bij ouders het advies neerleggen, maar de uiteindelijke vraag komt vanuit de ouders. Hiervoor is een verwijzing nodig van de huisarts. Er zal na verwijzing een intake plaats vinden door de fysiotherapeut. Ouders zijn welkom om bij de behandelingen aanwezig te zijn en regelmatig worden ouders op de hoogte gebracht over de voortgang middels mail of via Parro. De huisarts of verwijzend specialist ontvangt ook een verslag van de behandelingen. De bekostiging van de behandeling loopt via de eigen zorgverzekeraar.
Locatie Heerenveen & Oosterwolde: Emma van Rooijen, Praktijk voor fysiotherapie in Oosterwolde Telefoonnummer: 0516 512775 Email: emma@kinderfysiotherapie-oosterwolde.nl |
Ergotherapie
Kinderergotherapie richt zich vooral op het dagelijks handelen. Ergotherapie wordt ingezet als activiteiten die eigenlijk automatisch behoren te gaan, zoals aankleden, schrijven, eten, spelen, zitten, concentreren in de klas, fietsen, moeizaam verlopen of niet lukken vanwege beperkingen. Naast de motorische en/of verstandelijke beperkingen kan ook de sensorische informatieverwerking verstoord zijn. (De leerling is gevoelig voor prikkels, vermijdt prikkels, zoekt juist continu prikkels op of neemt niet goed waar). Mocht het te lastig zijn om een nieuwe vaardigheid goed aan te leren, dan wordt er gekeken naar hulpmiddelen die zouden kunnen helpen (bijv. een aangepaste schaar, een aangepaste stoel, fiets etc). Samengevat, wat doet de ergotherapeut:
- In kaart brengen van de prikkelverwerking en begeleiding bieden bij de daaruit voortvloeiende vragen
- Het aanleren van praktische vaardigheden • Het verbeteren van fijn motorische vaardigheden en de concentratie
- Uitzoeken van juiste hulpmiddelen en voorzieningen voor kinderen
- Advisering bij bijvoorbeeld het uitzoeken van de juiste stoel, bestek, aangepaste fiets
De Duisterhoutschool heeft geen eigen ergotherapeut in dienst. De financiering van ergotherapie verloopt altijd via de individuele zorgverzekering van de leerling en wordt ingezet met een verwijzing van de huisarts. Onze Ergotherapeut voor beide locaties is Heike Herrmann. Zij is kinderergotherapeut bij Ergo-actief.
Voor vragen kunt u contact opnemen met: Ergoactief Heike Hermann, heike@ergoactief.nl www.ergoactief.nl |
Wille!
Wille verzorgt specialistische groepsbegeleiding in een veilige, vertrouwde omgeving. De medewerkers werken volgens een gestructureerd programma en hebben volop aandacht voor de ontwikkeling van uw kind. In groepsverband of met individuele begeleiding bezorgen we uw kind een leerzame en vooral plezierige middag.
We zijn in schoolweken elke woensdag op de locatie in Heerenveen geopend van 12:15 tot 18:15 uur. U bent van harte welkom bij Wille. Voor meer informatie: www.wijzijnwille.nl of 0515-430630. |
MEENoord
MEE Friesland is een onafhankelijke organisatie die informatie, advies en ondersteuning biedt aan alle mensen met een beperking. De ondersteuning van MEE-Noord is gratis, zodat iedereen er gebruik van kan maken.
Bent u van mening dat uw dochter of zoon voor één of meerdere van regelingen in aanmerking komt, of zou u dat graag willen onderzoeken en u zou daarbij ondersteuning willen hebben, dan kunt u contact opnemen met MEE Friesland.
telefoonnummer: 058-2844911
mailadres: info@meefriesland.nl |
Heel veel praktische informatie over onze school kunt u vinden in de Schoolgids 2024-2025
Schoolondersteuningsprofielen: